Niet alle keramische coatings zijn hetzelfde…

Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen Opti-Coat Pro en de veelvuldig aangeboden glascoatings. We zullen het hier toelichten met een scheikundige blik, ondanks dat er enkele scheikundige benamingen worden gebruikt zal het voor een ieder goed te begrijpen zijn.

onderwerpen die wij bespreken:
  • Wat is een keramische coating
  • Hoe verschillend is de opbouw van de coating
  • Hoe keramische coatings zich hechten aan de lak
  • Dikte van de coating en de flexibiliteit

Als u eenmaal deze simpele verschillen kent dan zult u eenvoudiger maar meer bewust een keuze kunnen maken voor de bescherming van uw oppervlak. U kunt ons ook altijd telefonisch bereiken, want het is onze passie onze klanten correct te informeren.

Definitie van een keramische coating.

We kunnen stellen dat keramiek staat voor een niet organische structuur. Veel verschillende samenstelling kunnen we zien als keramisch. Wij zullen ons hier focussen op drie samenstellingen, namelijk SiO2 (Silicon Dioxide), TiO2 (Titanium Dioxide) en SiC (Silicon Carbide).

SiO2 (glascoating) ook wel kwarts genoemd, waarbij grove zandkorrels het belangrijkste component zijn.

TiO2 is een veel voorkomend pigment dat wordt gebruikt in crèmes voor het looien, verven, en zelfs als kleurstof. Het is geeft een uitstekende absorptie van UV-straling.

SiC is extreem zeldzaam in zijn aard, het wordt veelal gebruikt als synthetische diamant bij industriële toepassingen waar extreme hardheid wordt gevraagd. In de autobranche gebruiken wij hiervoor de term silicon carbide coating.

Afhankelijk van wie u vraagt bestaat een glascoating uit SiO2 of TiO2.

Bent u er nog?
Dan gaan we nu over naar het interessante gedeelte….

De structuur van keramische coatings:

Glascoatings lijken een beetje op gelatine met daar in harde stukjes snoep. Nano deeltjes SiO2 of TiO2 zijn erg hard, maar de hars waar aan toegevoegd zijn is veruit de zwakste schakel. Veel glascoatings worden aangebracht in meerdere lagen om een duurzame laag te creëren maar vooral om de zwakte in de hars te verminderen. De nano deeltjes zijn bestand tegen oxidatie en chemische beschadigingen. De hars is echter veel minder bestand tegen de invloeden waartegen het bescherming zou moeten bieden.

Opti-Coat Pro lijkt meer op gesmolten caramel dat na het vloeien en afkoelen weer hard wordt. Deze coating bevat geen hars of nano deeltjes, en geeft een uniforme laag over het hele oppervlak van de silicon carbide coating (SiC). De laag bevat geen zwakke links en de hele laag is Silicon Carbide.

Opti-Coat Pro vs Glascoating v.w.b. hechting aan de lak:

Een glascoating kleeft aan de lak, we spreken hier van een mechanische verbinding zoals een sticker aan een oppervlak kleeft.
In de basis is het net als het spuiten van de verf, waarbij de verf zich mechanisch hecht aan het oppervlak of aan een volgende laag.
De glascoating wordt daarom ook in lagen aangebracht waarbij elke laag aan de volgende of zoals de eerste aan het oppervak kleeft.
Er wordt op deze wijze dikte opgebouwd zodat er een schil kan worden gevormd die het oppervlak moet gaan beschermen.

Opti-Coat Pro gaat een verbinding met de blanke lak aan door een chemische reactie (cross-linking). Deze verbinding bevind zich op moleculair niveau. Het is dus niet dat er een extra laag wordt aangebracht maar Opti-Coat Pro wordt een met de lak.

De grondlegger van Opti-Coat (doctor in de organische chemie) was voorheen werkzaam in de autolak industrie.
Hij weet hoe je met Opti-Coat Pro de lak kunt beschermen op moleculair niveau.
Deze chemische koppeling zorgt ervoor dat de coating niet zal de-lamineren en/of craqueleren, maar zorgt er tevens voor dat de coating een extra lange levensduur krijgt. Het is eigenlijk alleen mogelijk de coating weer mechanisch te verwijderen.

Je zou in het vergelijk kunnen zeggen dat Opti-Coat Pro op de lak is gelast, en een glascoating er op is verlijmd.

Laagdikte en elasticiteit

De eigenschappen van een glascoating verhogen naar mate het aantal lagen wordt uitgebreid. Echter is het zo hoe meer lagen u wilt, hoe meer u betaalt. Jammergenoeg, brengt het aanbrengen van meerdere lagen ook problemen met zich mee.
De lak op de auto is continue in beweging (uitzetten en krimpen en buigen). Zoals eerder beschreven kleeft een glascoating slechts aan het oppervlak en bij beweging beweegt de glascoating nauwelijks tot niet mee. Omdat een glascoating een gebrek heeft aan flexibiliteit zal het uiteindelijk gaan delamineren en/of craqueleren.
Ondanks dat dit gebeurd op een microscopisch niveau, en niet gelijk zichtbaar zal zijn, zijn wel de eigenschappen die men mag verwachten van de glascoating beschadigd.

Opti-Coat Pro is flexibel omdat het een is geworden met de lak, en daarmee gelijkmatig meebeweegt met het oppervlak. Het wordt zelfs toegepast op vliegtuigen en staat daarbij onder een continuee belasting van buigen, torderen en trillingen door turbulentie. Maar ook krimpen en uitzetten door de snelle wisselingen in temperatuur door de hoogte verschillen die normaal zijn voor vliegtuig zijn geen probleem voor Opti-Coat Pro. Opti-Coat Pro, werkt mee met en niet tegen het oppervlak.

Onderhoud van de coating

Zoals eerder beschreven en gebaseerd op de eigenschappen van een glascoating, is het noodzakelijk een jaarlijkse inspectie uit te laten voeren waarbij het in sommige gevallen noodzakelijk is een herapplicatie uit te voeren als men de eigenschappen wil behouden.

Opti-Coat Pro behoeft geen inspectie of herapplicatie om er geen zwakke schakels in de coating zitten hoeft deze niet te worden opgefrist. Dit resulteert in lagere kosten voor de eigenaar van het voertuig.

Verschillen silicon carbide coating en glascoating

Opti-Coat Pro (SiC)

  • Gaat een moleculaire verbinding aan met de laklaag waardoor er een homogene SiC laag ontstaat, en is dus zonder de zwakke delen die een glascoating wel kent.
  • Deze coating behoeft geen laagvorming voor een sterker eindresultaat.
  • De SiC coating is flexibel en behoeft geen jaarlijkse inspectie.

Glascoating (SiO2)

  • Bestaat uit hars met nano SiO2 deeltjes en wordt aangebracht in meerdere lagen.
  • De coating kleeft aan het oppervlak alsof het gelijmd is, kleverig maar niet permanent.
  • De glascoating behoeft een jaarlijkse inspectie, waarbij de coating op verschillende delen opnieuw zal moeten worden aangebracht om de versleten delen van de coating te herstellen.
Keramische coatings maken het onderhouden van uw voertuig tot kinderspel.

Welke coating u kiest zal te maken hebben met waar uw voorkeur ligt op het gebied van glans en sterkte.

Het is heel belangrijk welke detailer uw auto zal behandelen want het voorwerk zal het eindresultaat bepalen.

Natuurlijk zal de coating iets extra glans geven, maar krassen en/of hologrammen zullen er niet mee verwijderd worden, dit is echt werk voor de detailer die uw kostbare bezit onder handen neemt. Zijn of haar werk zal worden verzegeld door de coating die wordt aangebracht.  Denk hierbij aan het vernis op een schilderij, het vernis maakt het schilderij niet persé mooier maar beschermt het wel tegen de tand des tijds.

Als u heeft gekozen voor een coating zal de levensduur er van in uw handen liggen.
Wassen volgens de voorschriften en met de juiste (uiterst simpele) techniek zal de levensduur van de coating gaan bepalen.

Zoals u waarschijnlijk al hebt gelezen gaat onze voorkeur uit naar silicon carbide coating in de vorm van Opti-Coat Pro.
Ontwikkeld en gefabriceerd in Memphis, USA. Wij kennen de mensen en weten dat ze 100% achter het product staan. Het is niet voor niets dat Opti-Coat de enige coating is met een jarenlange geschiedenis, detailers over de hele wereld kiezen voor dit product om hun klanten het beste te bieden wat er op dit moment voor handen is.

De coating is door TüV Rheinland en CSIRO getest op hardheid, levensduur en chemische resistentie, en een ISO certificering is onderweg.

tuv certificeringcsiro certificeringlevenslange garantie op onze silicon carbide coating (SIC) behandeling